2009. december 17., csütörtök

Káposzta savanyítás

Mivel ősszel és télen alap ételünk a természetes módon készített, erjesztett savanyú káposzta, ezért évek óta próbálkozom a házi előállítással. Idén lett tökéletes a recept. De nem annyira a recepttől, hanem két eszköztől lett az.

Az első az edény: mezőgazdasági boltokban beszerezhető kőedény, pici peremmel a nyakán, ahol mindíg víznek kell állnia. Kapható 5 és 10 literes változatban is.
Íme:


A másik fontos eszköz egy olyan gyalu mely nagyon vékonyra szeli a káposztát. Nekem ezzel évek óta gondom volt, piacokon vásárokon árult gyalukat néztem néhányat meg is vettem, de mind vastagra szelte a káposztát, így nem lett az a minőség, állag amit vártam a saját káposztámtól. Tavaly felvilágosítottak, hogy igazából ipari káposztagyalu létezik, rengeteg pénzért, tehát inkább vegyek gyalult káposztát és azt savanyítsam (Vecsésen októberben szinte minden háznál árulnak gyalult káposztát).
Igen ám de én szerettem volna bio káposztát használni, azt meg nem árulják gyalulva. Idény nyáron érkezett a megoldás egy állítható pengéjű porcelán késes kézi gyalu formájában, melynek legkisebb 0,5 ös vastagságú hézag állításánál pont olyan lett a végtermék amilyenre évek óta vágytunk.

Ez a típus bár nekem ajándék volt tudom, hogy nem olcsó, de azóta több féle márka elérhető és láttam már 2-3 eFt ért is. (ja és az ujjaira mindenki vigyázzon, mert nagyon éles a pengéje, azért van hozzá a műanyag védő)
Ime:


Ezen kívül kell még persze lehetőleg bio káposzta melyhez kilónként 2,5 dkg sót kell adni. Ízesítés általában egyéni, de torma, birsalma, csombor általában jót tesz az ízének. Rétegenként ököllel, vagy döngölőfával addig ütjük,míg levet ereszt a káposzta. 20 fokos helyen kell tartani általában 1 hét amikor már fogyasztható. Az edény szájánál a vizet naponta pótolni kell.

5 megjegyzés:

Miner.hu írta...

Szia!

Mint gasztrobloggernek, szeretném a figyelmedbe ajánlani a gasztro.miner.hu oldalt, ahol a gasztronómiai témájú blogokat jelenítjük meg egy helyen, és az online elérhető Gasztroblogger Szakácskönyvet, ahová blogodból valószínűleg néhány receptet külön is kiemelünk.

Szeretnénk, ha a Te blogod is megjelenhetne oldalunkon, s ehhez hozzájárulásodat szeretnénk kérni (szabályunk, hogy csak azok bejegyzései jelennek meg, akik ehhez hozzájárulnak). A bejegyzésedből csak egy kivonat jelenik meg honlapunkon és esetlegesen egy kis kép: ha valaki el szeretné olvasni írásodat, akkor a blogodra fog eljutni. A csatlakozásnak anyagi vonzata nincs, a bejegyzések első egy-két mondatának listázásához a blog feedjét dolgozzuk fel, tehát semmilyen technikai teendőd sincs. Az eddigi tapasztalatok alapján napi további 50-100 látogatót is jelenthet, ha bekerül valaki a listába.

Amennyiben úgy döntöttél, csatlakoznál hozzánk vagy kérdésed van, kérlek írj az info kukac miner pont hu-ra!

Üdvözlettel:
Miner.hu

Bridge írta...

Hehe. Meg negyven literesben is.
Nagyon szép ez az edény.

Névtelen írta...

Hol lehet illyen típusú kőedényt beszerezni?

ezisén írta...

Szia!
Mezőgazdasági boltban vettük Budaörsön. Olyan helyen ahol vetőmagtól permetező kannáig mindent árulnak. Esetleg telefonon érdeklődj a lakóhelyed körül. Remélem sikerrel jársz.

Ungvári Szilvia írta...

Most néztem a bejegyzéseidet, lehet, hogy kapok én is karácsonyra ilyen edényt :-)
Én 2 dkg sót tettem 1 kiló káposztához, de majd kipróbálom többel is.
Szép napot!