2012. április 26., csütörtök

Női hormonok ösztogén-progeszteron


Régóta izgat az az állapot, és helyzet ahol most vagyok. Furcsán nézek ki a rajtam lévő túlsúly miatt akár makrobiotikus, akár nyers evő vagyis akármilyen egészségesebb táplálkozást követő csoportban. Mintha vizet prédikálnék és bort innék, pedig nem.

Volt olyan 6 hetes időszakom amikor heti 5 alkalommal másfél órát kocogtam és 1200 kcalóriát ettem 6 hétig. Ekkor pattantam mérlegre s az -2,5 kilót mutatott, na itt feladtam az egészet.

Több év telt el azóta, szerencsére a súlyom nem mozog felfelé, s gyakran jött egy intuició  meditációban,mely az egész helyzetet egy korábbi időszakhoz kötötte. 10-15 évvel ezelőtt hosszan (évekig) tartó és nagyon erős stressznek voltam kitéve, vagy inkább én tettem ki magam ennek. De akkor ez tűnt jó megoldásnak. Nem kellett másra az így keresett pénz, mint két kamasz gyerek nyelv, sport külföldi nyelviskola stb megfelelő ellátására. S most hogy felnőttek, látom hogy jó befektetés volt, nem bántam meg. de hiába döntöttem úgy 5-6 éve hogy felmondok illetve nem vállalok olyan felkérést melyért mindenki két kézzel kapaszkodna az a valami ami akkor ott felborult vagy elromlott bennem, az nem javult meg, nyugtáztam, hogy viszont tovább nem is romlik a helyzet, sőt ::))

Aztán kb. két hónapja véletlenül kaptam egy e-mailt, mely pont aznapra szólt egy előadásra a női hormonokról. Szerencsére el tudtam menni, és nem bántam meg. Túl azon, hogy nagyon profi előadást hallottam az ösztrogén-progeszteron témakörben, megtudtam:

  •  hormon nagyon kényes egyensúlyban van egymással, akkor vagyunk mi nők egészségesek ha a ciklus első felét az ösztrogén a másodikat a progeszteron uralja,
  • de sajnos vannak úgynevezett xenoösztrogének melyek mesterséges vegyszerek. Ezek a szervezetbe jutva képesek az ösztrogént mimikálni, ezáltal ösztrogén hatást fejtenek ki. A természetes ösztrogének óriásmolekulákhoz (receptor)  kapcsolódva lépnek működésbe. A xenoösztrogének ugyanezekhez a receptorokhoz tudnak kapcsolódni, és ugyanazt a hatást fejtik ki, mint a természetes ösztrogének. A különbség, hogy a mesterséges hormonok több receptort tudnak aktiválni – így erősebb az ösztrogén hatásuk.Amikor  azt halljuk, hogy ösztrogén  dominancia alakult ki  szervezetünkben xeno-ösztrogének  által, egyből arra gondolunk: „Dehát, én nem is voltam kitéve ilyen hatásnak…”, mert ilyenkor valami nagyon borzasztó sugárzásra gondolunk tévesen. Sajnos a xeno-ösztrogének banális, mindennapjainkban előforduló környezeti mérgek, mesterséges vegyszerek, mint a dioxin, PCB-k, DDT és nonyl-phenol származékok. Szervezetünkbe jutva képesek egyszerre jóval több ösztrogén receptort aktiválni és ezáltal egy nagyon erős ösztrogén hatást elérni.Mivel ezek nem lebomló anyagok a 60-as években betiltott DDT ott van a talajban, az előttünk, velünk élő nőtársaink által elfogyasztott fogamzásgátló hormon ott van a vízben stb stb
    Az elmúlt években több tanulmány is készült, ami kimutatta a kapcsolatot a xenoösztrogének és különböző betegségek között. 
       
  • De ezt a kényes egyensúlyt megbonthatja a tartós stressz is, mivel a szervezet védekezik. Stresszhormont termel, mely a kortizol. De a kortizol alapanyaga nem más mint a progeszteron. Minél, tartósabb és gyakoribb a stressz hatás, annál jobban fogy a progeszteron és ott vagyunk megint az ösztrogén dominanciánál.  
  • Rengeteg kedvezőtlen hatása, tünete van a progeszteron hiánynak vagy ösztrogén dominanciának,a túlsúly, hasi zsírszövet, száraz bőr, lassú anyagcsere, hajhullás, androgén jegyek erősödése, hőhullámok, magnézium hiány, PMS, korai menopauza, pajzsmirigy alul-működés  stb stb.


    Nem lettem szakértője a kérdésnek, csak azért szántam egy bejegyzést erre az információra, hogy ha nem hallottál erről a akkor olvassál és nézzél utána, mert a probléma valós. S ebből a legkisebb hogy, esetleg nem tudsz megszabadulni néhány kilótól. Sokkal súlyosabb az ami az utánunk jövőket sújtja, és mivel a mai 30as nők körében egy gyerek áldás lottó 5-össel is felér, szerintem van mire figyelni, még úgy is hogy nem fogyasztunk állati termékeket és figyelünk az ívóvizünk minőségére.
  • Képek innen: http://hormonegyensuly.lapunk.hu/

Nincsenek megjegyzések: